آموزش فعال سازی SSL و ریدایرکت http به https

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. آموزش
  4. chevron_right
  5. آموزش فعال سازی SSL و ریدایرکت http به https

فعال سازی ssl یکی از مهم ترین اقداماتی است که هر سایتی بعد از تاسیس باید آن را بر روی سایت خود اعمال کنید و بعد از آن ریدایرکت http به https را انجام دهد که فقط سایت شما با نسخه https نمایش داده شود.

یکی از سوالاتی که از بخش آموزش سئو پرسیده میشد این است که چگونه ssl یک سایت را فعال کنیم؟ اگر تا الان نمی دانستید ssl چیست؟ و چه تاثیری در سئوی سایت شما می تواند داشته باشد پیشنهاد می کنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

Ssl چیست؟

Ssl در واقع مخفف Secure Socket Layer  و به معنای لایه اتصال امن می باشد. به عبارت ساده تر ssl باعث افزایش امنیت سایت شما می شود و می توان به چنین سایتی اعتماد کرد. زمانی که ssl یک سایت فعال باشد وقتی در نوار مرورگر روی آدرس سایت کلیک می کنید در ابتدای آدرس https قرار گرفته است و اگر ssl فعال نباشد سایت مورد نظر با http دیده می شود.

یکی از اشتباهات بسیار مهم خیلی از سایت ها این است که هنوز ssl سایت خود را فعال نکرده اند و اگر فعال کرده اند یک بخش مهم را انجام نداده اند یعنی نسخه http را بر روی https ریدایرکت نکرده اند به همین دلیل سایت آن ها به دو صورت باز می شود هم با http  و هم با https که در واقع با فعال سازی ssl ضرر آن را برای سایت خود بیشتر کرده اند زیرا سایت آن ها در هر دو صورت باز می شود.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  وردپرس چیست + مقایسه با دیگر cms ها

وجود ssl از نظر سئویی نیز نقش بسیار مهمی دارد و اگر سایتی فعال سازی ssl را انجام نداده است تمام عملیات سئویی که انجام می دهد تاثیر زیادی بر روی سایت آن ها نمی گذارد. گوگل مدت ها است به گواهینامه امنیتی سایت ها اهمیت می دهد به همین دلیل هر سایتی که هدف دار است باید این گزینه را برای خود فعال کند.

روش فعال سازی ssl سایت

از آن جا که بعضی از سایت ها روی سی پنل (cpanel) بارگذاری شده است و بعضی دیگر روی دایرکت ادمین (DirectAdmin) ما نحوه فعالسازی ssl را برای یکی از آن ها می گوییم اما روش کار تقریبا نزدیک به هم می باشد. هر گونه سوالی هم بود در قسمت نظرات سایت بپرسید.

فعال سازی ssl رایگان در cpanel

اگر هاست شما سی پنل است باید فعال سازی ssl در cpanel را به خوبی یاد داشته باشید. نگران نباشید این کار زیاد سخت نیست و به سادگی خوردن آب است فقط کمی دقت لازم است که کار را به درستی انجام دهید.

وارد هاست سی پنل خود که شدید مانند عکس زیر از قسمت security گزینه Let’s Encrypt™ SSL را کلیک کنید.

فعال سازی ssl رایگان در cpanel-جنرال سئو

وارد صفحه جدید می شوید و روی گزینه  ISSUE+ کلیک کنید داخل صفحه جدید تیک گزینه های علامت زده شده را بزنید و در نهایت گزینه Issue را کلیک کنید. به همین سادگی ssl  شما فعال شد.

فعال سازی اس اس ال-جنرال سئو

تیک فعال سازی اس اس ال-جنرال سئو

اما کار تمام نشده است چون سایت شما در حال حاضر با دو نسخه http و https باز می شود که باید ریدایرکت http به  https در htaccess را انجام دهید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  درآمد سئو (بررسی بازار کار سئو و درآمد متخصص سئو در ایران)

ریدایرکت http به https در htaccess

عملیات ریدایرکت نیز خیلی ساده انجام می شود فقط کافی است از قسمت file manager هاست خود بر روی گزینه public-html کلیک کنید و فایل htaccess را در بین فایل های موجود در public-html را پیدا کنید و کلیک راست کنید و گزینه edit را برای ویرایش بزنید.

ریدایرکت ssl از htaccess-جنرال سئو

اگر فایل htaccess را پیدا نکردید احتمالا فایل مخفی است و باید داخل همان صفحه گزینه settings را پیدا کنید  و روی آن کلیک کنید و تیک گزینه Show Hidden Files (dotfiles) را بزنید و save  کنید حالا صفحه را رفرش کنید میبینید که فایل htaccess به فایل های شما اضافه شد.

پیدا کردن فایل htaccess - جنرال سئو

فایل موجود را ویرایش کنید و کد زیر را کپی کنید و در ابتدای فایل htaccess پیست (paste) کنید و save را بزنید. به همین سادگی ریدایرکت http به https در سی پنل انجام شد حالا صفحه سایت خود را رفرش کنید می بینید که آدرس سایت شما به صورت ایمن و با https باز می شود.

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} !=on
RewriteRule ^ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

تبدیل http به https در وردپرس به روش ساده

اگر به هر دلیلی نتوانستید یا نخواستید مانند روش بالا فعال سازی https را انجام دهید شما می توانید در سایت وردپرسی خود فقط با نصب یک افزونه رایگان https را فعال کنید و خود افزونه به سادگی گواهینامه امنیتی را در تمامی صفحات انجام می دهد و شما نیازی نیست کار خاصی انجام دهید.

در پیشخوان وردپرس بر روی گزینه افزونه ها کلیک کنید. گزینه افزودن را بزنید و در کادر جستجو مربوط به مخزن وردپرس سرچ کنید (really simple ssl) یا (اس اس ال واقعا ساده)  بعد از پیدا شدن افزونه گزینه نصب را بزنید و بعد از نصب گزینه فعال سازی را بزنید. به همین سادگی فعال سازی ssl شما به صورت خودکار و به ساده ترین روش ممکن انجام شد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  سئو تکنیکال چیست + تکنیک های حرفه ای

نصب افزونه ssl-جنرال سئو

امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشد در صورت هر گونه سوال و ابهامی در مورد فعال سازی ssl می توانید از طریق نظرات سایت با جنرال سئو به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست