الگوریتم های گوگل برای سئو

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. آموزش
  4. chevron_right
  5. الگوریتم های گوگل برای سئو

الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم های گوگل یکی از آن اصطلاحاتی است که افراد به هنگام یادگیری آموزش سئو با آن آشنا می شوند. الگوریتم های سئو گوگل در واقع قوانینی است که از سوی گوگل گذاشته شده است و این قوانین از چندین سال پیش در راستای ارتقاء گوگل گذاشته شده است که در نهایت سبب می شود کاربران گوگل به هنگام سرچ، بهترین نتیجه رو دریافت کنند تا نیاز آن ها برطرف شود.

اهمیت الگوریتم های گوگل به اندازه ای است که هر سئو کار باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد تا بتواند با توجه به الگوریتم ها، استراتژی سئوی خود را اجرا کند. با آمدن هر الگوریتم ممکن است روش سئویی شما نیز تحت تاثیر آن الگوریتم تغییر کند پس باید اطلاعات خوبی نسبت به آن ها داشته باشید.

آموزش الگوریتم های گوگل

گفتیم که الگوریتم های جدید گوگل در سئو نقش مهمی دارد و استراتژی سئویی شما تحت تاثیر آن قرار می گیرید. ما در این آموزش تمامی الگوریتم های جدید و قدیمی گوگل را مورد بررسی قرار می دهیم تا شما بتواند با توجه به این قوانین، بهترین روش های سئویی را در سایت خود ایجاد کنید. خوب است بدانید که الگوریتم های گوگل در رتبه بندی سایت ها نیز نقش خیلییییی مهمی دارد پس با دقت این آموزش را مطالعه نمایید. در صورتی که می خواهید با دیگر اصطلاحات سئو آشنا شوید به صفحه مربوط به آن مراجعه کنید.

هر قانون مهم گوگل که به طور سالانه منتشر می شود یک الگوریتم بسیار مهم است که باید در مورد آن اطلاعات کافی کسب کنید و اگر آن قانون را تا به امروز در سایت خود انجام نمیدادید از امروز باید آن را اجرایی کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

اگر نام باغ وحش گوگل را شنیدید تعجب نکنید چون بسیاری از نام هایی که برای الگوریتم ها گذاشته شده است از روی اسامی حیوانات بوده، به همین دلیل به باغ وحش گوگل معروف شده است. در ادامه به معرفی تک تک این الگوریتم ها می پردازیم.

الگوریتم پیج رنک (Google PageRank Algorithm)

الگوریتم پیج رنک-جنرال سئو

این الگوریتم یکی از الگوریتم های بسیار مهم گوگل بوده است و توجه آن به سمت لینک هایی است که به صفحات شما ارجاع داده می شود و بیشترین تمرکز این الگوریتم روی لینک سازی خارجی است که از چه سایت هایی به سمت سایت شما ایجاد شده است. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، منظور این است که لینک سازی خارجی و کیفیت آن برای این الگوریتم اهمیت زیادی دارد و در درجه دوم لینک سازی داخلی برای آن مهم می باشد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش طراحی سایت

پس هر چه لینک بیشتر و با کیفیت تری از خارج سایت به سمت صفحات شما ایجاد شود گوگل به شما امتیاز بیشتری نسبت به رقیبان شما می دهد. معمولا سایت ها همیشه به بررسی پیج رنک خود می پرداختند تا ببینند گوگل چه امتیازی به آن ها داده است.

نکته مهم: این الگوریتم در سال 1998 میلادی (1377 شمسی) ایجاد شد و بعد از مدتی اهمیت خود را از دست داد و مانند قبل نبود اما لینک سازی درست و اصولی که طبیعی به نظر برسد هنوز نقش مهمی در رشد سایت شما دارد و بهتر است که به آن اهمیت ویژه ای بدهید.

الگوریتم گوگل دنس یا رقص گوگل (Google Dance)

الگوریتم گوگل دنس-جنرال سئو

الگوریتم گوگل دنس در سال 2003 میلادی (1382 شمسی) ایجاد شد. البته خیلی از سئوکاران این الگوریتم را جزء الگوریتم های اصلی گوگل نمی دانند به هر حال اتفاقاتی در گوگل ایجاد می شد که آن را گوگل دنس نامیدند. نحوه کار این الگوریتم به این صورت است که به طور ناگهانی متوجه می شوید رتبه شما کاهش یا افزایش پیدا کرده است بدون این که حرکت خاصی برای افزایش رتبه زده باشید یا کار منفی انجام داده اید که منجر به کاهش رتبه شده باشد.

اما گوگل چون خودش بهترین است می خواهد بهترین نتایج رو به کاربران خودش نشان دهد به همین دلیل شروع به رقص می کند یعنی با نتایج بدون در نظر گرفتن رتبه آن ها بازی می کند و برای مدت کوتاهی به سایت هایی که رتبه خوبی ندارند اما عملکرد درستی روی سئوی سایتشون تا الان داشته اند به یک باره رتبه خوبی می دهد.

در واقع گوگل فرصتی به سایت های تازه تاسیس و یا کمتر دیده شده می دهد که ببیند آیا می تواند مخاطب را به خود جذب کند یا نه؟ آیا مخاطب در صفحه سایت ماندگاری دارد یا این که به سرعت خارج می شود؟ آیا کاربر از سرعت لود سایت راضی بوده یا نه؟ آیا کاربر داخل دیگر صفحات این سایت می رود یا نه؟ گوگل بعد از انجام گوگل دنس پاسخ درستی برای تمامی سوالات خود پیدا می کند و ممکن است بعد از انجام گوگل دنس یکی از 3 حالت زیر برای سایت ها اتفاق بیفتد:

  1. بعد از گوگل دنس سایت مورد نظر به جایگاه قبلی خود برگردد؛
  2. بعد ازگوگل دنس رتبه شما افزایش پیدا کند و جایگاه بهتری نسبت به قبل پیدا کنید؛
  3. بعد از گوگل دنس شما کاهش رتبه داشته باشید؛
این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  سئو تکنیکال چیست + تکنیک های حرفه ای

صورت اول به این معنا است: سایت هایی پیدا نشده که بتواند جایگاه سایت های فعلی را بگیرد.  صورت دوم: یعنی شما تا به امروز خوب عمل کردید و در آزمون گوگل برنده شده اید و الان رتبه جدید نوش جونتون. اما در حالت سوم: یعنی شما در میان رقیبان بازنده شده اید و باید برید بررسی کنید که رقیبان شما چه برتری هایی نسبت به شما داشته اند و شما الان ندارید.

این الگوریتم می تواند هم فرصتی برای رشد باشد هم آغاز یک سقوط برای صفحات وب سایت شما باشد. زمان این الگوریتم به هیچ عنوان مشخص نیست ولی شما باید همیشه آماده باشید یعنی باید نکات زیر را در سایت خود رعایت کنید:

  1. سرعت لود مناسب؛
  2. محتوای مفید و با کیفیت که نیاز مخاطبان را برطرف کند؛
  3. بک لینک های طبیعی و با کیفیت؛
  4. لینک سازی داخلی اصولی و با کیفیت؛
  5. ظاهر مناسب سایت؛
  6. چیدمان سایت؛

الگوریتم سند باکس گوگل (Google Sandbox)

سند باکس به معنی جعبه شنی است. حالا چرا اسم این الگوریتم رو سند باکس گذاشتند علتش اینه که گوگل سایت نوپا و جدید رو مثل یک بچه در نظر گرفته است. معمولا پدر و مادرها زمانی که کودک خود را به دریا می برند نمیگذارند که فرزند آن ها وارد دریای پر جنب و جوش شود به همین دلیل بچه را داخل یک جعبه شنی قرار می دهند که سرگرم ماسه بازی و شن بازی شود و کم کم بتواند با دریا آشنا شود.

سایت جدید دقیقا همین طور است زمانی که سایت جدید ایجاد می شود گوگل شما را داخل نتایج جستجو نمی اندازد صبر می کند تا شما با کمی فعالیت اعتماد گوگل را جلب کنید بعد از این که گوگل متوجه شد که شما توانایی رقابت با سایت های موجود در نتایج جستجو را دارید شما را داخل نتایج نشان می دهد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش فعال سازی SSL و ریدایرکت http به https

چرا باید گوگل سایت نو پا را داخل سند باکس خود بگذارد؟ علتش اینه که روزانه صدها سایت در حال راه اندازی است و بسیاری از این سایت ها فعالیت خود را انجام نمی دهند و همین طور رها می شوند اگر گوگل قرار باشه همه این سایت ها رو وارد نتایج جستجو کنه حجمی از سایت های بی کیفیت رو مشاهده خواهیم کرد. به همین دلیل گوگل اول امتحانت میکنه بعد شما رو میاره داخل نتایج گوگل.

مدت زمان سند باکس گوگل برای هر سایتی متفاوت است. اصلا ممکن است شما وارد سند باکس گوگل نشوید، ممکن است یک هفته و ممکن است 4 ماه طول بکشد در این مدت شما باید کار خودتون رو درست انجام بدهید.

وظایف شما در زمان سند باکس گوگل

  1. تولید محتوا با کیفیت (میتونید با مشاهده ویدیو تولید محتوا بهترین محتوا رو برای سایتتون بنویسید)؛
  2. قرار دادن لینک سایت خود در شبکه های اجتماعی و سایت های اشتراک ویدیو؛
  3. لینک سازی خارجی مثل رپورتاژ، خرید بک لینک و… انجام ندهید؛
  4. لینک سازی داخلی درستی انجام بدهید؛
  5. سرعت سایت خود را افزایش دهید و موارد تکنیکال سئو را انجام بدهید.

زمانی که در سند باکس گوگل قرار دارید ورودی چشم گیری در سرچ کنسول گوگل مشاهده نخواهید کرد بعد از مدتی که نمودار سرچ کنسول شروع به حرکت کرد یعنی سایت شما با موفقیت از سند باکس گوگل خارج شده است.

بعضی ها معتقدند گوگل الگوریتمی به نام سند باکس گوگل ندارد اما تجربه نشان داده است که در بسیاری از مواقع سایت های نوپا تا مدتی در نتایج دیده نمی شوند و خود گوگل تاکنون این الگوریتم را تایید و رد نکرده است ولی نتایج آن قابل مشاهده است.

هرگونه سوالی در این زمینه داشتید در قسمت نظرات جنرال سئو با ما به اشتراک بگذارید.

 

این آموزش همیشه به زودی آپدیت می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست